Alt hvad vi laver og præsterer, der kræver energi, udløser hormoner der hjælper os til at nå vores mål. I rette doser hjælper stresshormoner os faktisk til at præstere. Vores hjerner er designet til at præstere i kortere eller længere perioder og hormonerne kan være en hjælp. Hvis vi for eksempel skal holde en tale, gå til eksamen eller yde en sportspræstation, så er stresshormonerne en god ting.

Når vi præsterer og klarer en opgave udløser hjernen efterfølgende hormonerne dopamin og oxitocin, som er kroppens belønningsstoffer. Det giver os en følelse af tilfredshed og påvirker vores humør positivt.
Nogle kan ovenikøbet blive afhængige er dopamin, præcis som narkotika, og søger derfor hele tiden præstationer det kan give dem deres ”fix”. Om det der så er tale om gampling, ekstremsport eller noget helt andet så bliver vores belønningssystem pludseligt til et pres og øger vores stressniveauer i stedet for at sænke det.

Det samme kan ske hvis du arbejder for meget! Og hvis vi mennesker oplever pres over tid, som vi ikke kan komme ud af, så stiger stresshormonerne og vi begynder at få vise symptomer på dårlig trivsel. Dette kan være dårlig søvn, vi bliver irritable og frustrerede osv. Fordi vi ikke længere opnår den tilfredsstillelse og belønning som den positive stress giver os. Denne overgang kan komme langsomt og gradvist og kan være utrolig svær at opdage i tide.

Og så bliver positiv stress negativt.

/AntiStressDivaerne.