Den mørke tid er virkelig over os. Dagene er korte og der er få timer med sollys, nogle dage ser vi slet ikke solen. For nogle betyder denne tid hygge, stearinlys, samvær og the, men for mange betyder det også et fald i humøret, nogle er mere nedtrykte og trætte. For sagen er den at mange flere bliver diagnosticeret med depression om vinteren end om sommeren. Dette skyldes at manglen på sollys.

For mangel på sollys gør at vi føler os mere trætte, mere udkørte og mere triste. Uden anden grund end at det er mørkt og mangel på sol. De kloge råd mod denne tilstand lyser at opholde sig meget udenfor som muligt så vi får så meget lys som muligt, vær fysisk aktiv for det giver velvære og mere energi og overskud, man kan anskaffe sig en lysterapilampe som har vist sig at være en meget effektiv metode mod vintertristhed og vinterdepressioner. En mere luksuriøs måde kunne være at rejse ud til de varmere himmelstrøg.

Men når solen forbliver skjult og overskuddet forsvinder, så er det endnu mere vigtigt at skære ned i aktiviteter for ikke at stressniveauet skal stige. Lysterapi-lamper gør ingen forskel på stress, men en bevidsthed på hvor meget vi skal putte i vores kalender, og hvor mange arrangementer vi skal sige ja til, det gør en forskel. Det er vigtigt at passe på os selv i en tid hvor overskuddet og energien er lav på grund af en helt naturlig skiften i årstiderne.

Lad være med at lave flere aftaler end du kan holde til, uanset hvor hyggelige de er. For vi kan ikke det samme om vinteren som vi kan om sommeren, og det er helt naturligt.

Du skal nemlig ikke bare holde ud og komme igennem det, du er mere værd end det.

/AntiStressDivaerne.